Home · Volg ons op Facebook · Contact 14-12-2017
Navigatie
Menu:
Home
Meevliegen ??
FAQ: Zweefvliegen bij FAC
Wikipedia Zweefvliegen
Lid worden
Zweefvliegopleiding
Fotoalbums FAC leden
Multimedia (video's)
Web Links
Meteo
Overlandvluchten 2017
FAC-Shop
Routeplanner
Bedrijfs-sponsoring
za 7 november 2009


impressie (pdf)
Overlandvluchten 2017

Friese Aero Club
11-stedentocht
Klik HIER om alles te lezen over deze unieke club wedstrijd op 17 juni 2000.
FAQ: Zweefvliegen bij de Friese Aero Club
Is zweefvliegen een "gevaarlijke sport"?
Zweefvliegen is een natuursport en wordt soms in één adem vernoemd met andere risicohoudende "extreme" sporten zoals bungeespringen (zo maar een voorbeeld). Ten onrechte. Zoals met alle dingen, is het zo veilig en gevaarlijk als je het zelf maakt. Je moet je eigen grenzen kennen en ze respecteren. De club heeft er ook geen belang bij dat de leden verongelukken en het materiaal vernielen. Of aan derden materiële of lichamelijke schade berokkenen. De sociale controle in een zweefvliegclub is zeer groot. Cowboys worden geweerd, onverantwoordelijk gedrag gesanctioneerd. Statistisch gezien is de sport zeer veilig. Je hebt bv. minder kans op letsels dan door aan competitievoetbal te doen.

Kan er altijd gevlogen worden of is het erg afhankelijk van het weer?
Schapenwolkjes op 2000 meter hoogte met een lekker zonnetje en windkracht 2 hebben we het liefst. Zweefvliegen is wel afhankelijk van weersomstandigheden, maar er kan onder heel veel verschillende omstandigheden toch gevlogen worden. Als de bewolking op minimaal 500 meter hoogte zit, er voldoende zicht is, het niet harder waait dan windkracht 4/5, en het een droog weer is, dan is het mogelijk om te vliegen. Dit betekent dat we niet vaak weekeinddagen hebben dat we helemaal NIET vliegen.

Moet je lichamelijk gekeurd zijn om te vliegen?
Voor het zweefvliegen is een medische keuring vereist. De medische keuring heeft afhankelijk van de leeftijd een geldigheid van:
* tot 30 jaar - 60 maanden
* tot 50 jaar - 24 maanden
* vanaf 50 jaar - 12 maanden
Voor een dergelijke keuring kan je, als je definitief lid wordt, bij een plaatselijk bureau voor sportmedische keuring terecht.Je kan ook gewoon vliegen als je een brildrager bent, mits je met bril goed kan zien!

Zijn er nog grenzen aan lichaamsgewicht en lengte?
Ja, als je wilt gaan vliegen dan zijn de "dimensies" waarbinnen je moet vallen zo tussen de 155cm en 195cm en tussen 55 kg en 110 kg. Deze "dimensies" komen voort uit de grootte van de cockpits van de vliegtuigen en de ligging van het zwaartepunt (Het punt waar het vliegtuig in evenwicht is) van het vliegtuig (dat ook aan eisen gebonden is).

Hoeveel controle heb je over een zweefvliegtuig ?
Een vliegtuig kenmerkt zich door te bewegen in drie dimensies. Daarom kun je een zweefvliegtuig ook in die drie dimensies besturen. Door de stuurknuppel tussen je benen naar voren en achteren te bewegen, zal de neus van het vliegtuig naar beneden of naar boven gaan wijzen. Door de knuppel naar links en naar rechts te bewegen, zal het vliegtuig een hellingshoek aannemen. Tenslotte zorgt het voetenstuur voor het draaien van de neus naar links of naar rechts. De combinatie van deze drie handelingen zorgt ervoor dat je bochten kunt draaien en andere manoeuvres uit kunt uitvoeren.

Hoe gaat een zweefvliegtuig omhoog ?
Er zijn twee manieren om boven te komen. In Nederland is meest gebruikelijke methode met een lier, omdat dit het goedkoopst is. Op de lier zitten 2 tot 6 trommels met kabels van ongeveer 1200 meter, die door een tractor worden uitgereden. De kabel wordt dan aan het zweefvliegtuig aangehaakt en door de lier ingelierd met ongeveer 100 km/u. Je kunt dit vergelijken met het oplaten van een vlieger. De tweede manier is het slepen van een zweefvliegtuig met een motorvliegtuig. Deze methode is weliswaar duurder, maar heeft als voordeel dat je waar dan ook in de lucht kan worden "afgezet". Na de start zit je ongeveer op 500 meter en heb je een prachtig uitzicht.

Hoe blijft een zweefvliegtuig boven zonder motor ?
Zweefvliegen is een "stille" tak van vliegsport, omdat je zonder motor de lucht in gaat. Dit wil niet zeggen dat een vlucht altijd kort duurt. Zweefvliegers maken namelijk gebruik van thermiek, warme opstijgende lucht. Je kunt zo uren boven blijven, met alleen het geruis van de lucht op de achtergrond. Ervaren vliegers vliegen hoofdzakelijk op hun gevoel en kennis over het weer om thermiek te vinden. Voor de beginnende vlieger bevinden zich in een zweefvliegtuig echter ook apparatuur een variometer - om te meten waar de lucht stijgt of daalt. Heb je eenmaal thermiek gevonden, win je hoogte door in dat kleine gebied van stijgende lucht rondjes te gaan draaien. In bepaalde gebieden gebruiken zweefvliegers andere methoden om boven te blijven. Zweefvliegen in de duinen bijvoorbeeld is gebaseerd op de wind die tegen de duinen wordt aangeblazen en daardoor omhoog wordt gestuwd. Door langs de duinen af te vliegen kun je zo boven blijven. Eenzelfde principe wordt toegepast in de bergen, waar je in combinatie met het thermieken grote afstanden af kunt leggen, en zeer grote hoogtes bereiken kunt.

Wat gebeurt er als je de stuurknuppel lost laat ?
Een zweefvliegtuig is een zeer stabiel vliegtuig en heeft dusdanige eigenschappen dat het zichzelf zal herstellen. Het zweefvliegtuig vliegt daarom gewoon door, al zal hij wel wat van koers afdrijven. Dit is door een kleine correctie te verhelpen.

Kun je een looping maken met een zweefvliegtuig ?
Zweefvliegtuigen mogen loopings maken mits het zweefvliegtuig daarvoor geschikt is en de piloot hiervoor getraind is. Als aan beide voorwaarden is voldaan en de piloot heeft toestemming dan zijn kunstvluchten (looping, stall-turn, wing-over, rugvlucht ....) mogelijk. Wel is het gebruikelijk om geen kunstvluchten te maken als er een passagier voor de eerste keer meevliegt en als de piloot de passagier niet kent. Immers, de passagier zou iets onverwachts kunnen doen en de vlucht in gevaar brengen.

Zijn zweefvliegtuigen sterk, en is zweefvliegen veilig ?
Zweefvliegtuigen voldoen aan strenge eisen van de Divisie Luchtvaart (Voormalige RLD), en binnen iedere zweefvliegclub waarborgen bevoegde technici de vliegwaardigheid van de zweefvliegtuigen. Verder zijn zweefvliegtuigen zo gebouwd, dat ze tegen een stootje kunnen en grote g-krachten aankunnen. Deze g-krachten ervaar je ook als je in de achtbaan zit. Ongelukken gebeuren meestal door menselijk falen, of je nu in de auto zit, aan het duiken bent of in een vliegtuig vliegt. Om dit tot een minimum te beperken waarborgen de instructeurs binnen de club een hoge vliegstandaard. Bij aanvang van iedere vliegdag spreekt de Dienst Doend Instructeur (DDI) het weer en bijzonderheden door. Van ervaren mensen wordt verwacht altijd een oogje in het zeil te houden, en de onervaren mensen worden begeleid. De opleiding tot zweefvlieger gebeurt stapje voor stapje, en een instructeur zal iemand geen dingen laten doen als hij denkt dat hij of zij er nog niet klaar voor is. Continuiteit is erg daarom belangrijk. Je kunt het vergelijken met het spreken van een vreemde taal: hoe langer je de taal niet spreekt, hoe moeizamer het gaat als je het wel weer een keer gebruikt. Zweefvliegen is een veilige sport, mits je een hoge mate van aangeleerde discipline handhaaft.

Is zweefvliegen eng ?
Mensen die voor het eerst een vlucht maken in een zweefvliegtuig hebben de neiging om het opstijgen tijdens de start een beetje eng te vinden. Maar eenmaal in de lucht is het zo rustig dat de angst omslaat in verbazing over hoe mooi alles vanuit de lucht is. Aangezien je in een vliegtuig zit, kun je niet recht naar beneden kijken. Mensen die thuis niet op het keukentrapje durven te gaan staan, zijn na een vlucht blij dat ze zich over hebben laten halen om een startje te maken.

Hoe leer je zweefvliegen?
Zweefvliegen leer je in een tweepersoons zweefvliegtuig. De instructeur zit achterin en de leerling voorin. Zowel voor- als achterin zijn de stuurorganen aanwezig, zodat de instructeur het vliegen kan voordoen, en kan ingrijpen wanneer nodig.

Hoe moeilijk is het om zweefvliegen te leren ?
Iedereen kan leren zweefvliegen als ze dat willen. De belangrijkste eis is gezond zijn en goede reflexen te hebben. Als je een kunt autorijden dan kun je ook zweefvliegen.

Hoe oud moet je zijn ?
De minimale leeftijd om bij de Friese Aero Club te beginnen met zweefvliegen en om solo te vliegen is 15 jaar en om het brevet (Glider Pilot Licence) te halen is 16 jaar. Er is geen maximale leeftijd, zolang je gezond bent en door de medische keuring heen komt.

Hoe ver kun je komen met een zweefvliegtuig ?
In de zomer vinden regelmatig vluchten van 300 km en meer plaats. Het nederlandse (binnenlands) afstandsrecord bedraagt iets meer dan 1000 kilometer. Goede piloten maken vluchten van 500 tot 700 km. De volledige lijst van Nederlandse records vind je op volgend adres: http://home.wxs.nl/~kpt9/records00alg.htm
Pagina 1 van 2 1 2 >





Login
Gebruikernaam

Wachtwoord



Nog geen account ??
(alleen FAC leden)

Wachtwoord vergeten ??
Uit ons fotoalbum










website: Ben Hiemstra